Polski pomysł na innowacyjne nauczanie przedmiotów przyrodniczych jest wdrażany w szkołach w całej Europie, a nawet na świecie. W maju 2016 r. wystartował europejski projekt EDU-ARCTIC, którego koordynatorem i pomysłodawcą jest Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Instytut przez ponad 4 lata prowadził innowacyjny projekt EDUSCIENCE, z którego skorzystało łącznie ponad 3500 szkół w całej Polsce. To właśnie pomysły sprawdzone w EDUSCIENCE pozwoliły Polakom stworzyć dobre konsorcjum i przygotować wspólnie wniosek projektowy, który spodobał się ekspertom Komisji Europejskiej. A konkurencja była ogromna.

W konkursie organizowanym przez Komisję Europejską w ramach obszaru „Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa” w programie Horyzont 2020 złożono 204 wnioski. – Większość z nich była naprawdę świetna, ale tylko kilka mogło uzyskać finansowanie – poinformowała podczas pierwszego spotkania konsorcjum przedstawicielka Komisji Europejskiej dr Maria Korda, opiekun projektu. Przez ostatnie 10 lat w konkursach ogłaszanych w tym obszarze tematycznym Polska nie koordynowała żadnego projektu. W 2016 roku Polacy świętowali podwójny sukces. Oprócz Instytutu Geofizyki PAN koordynatorem innego edukacyjnego projektu została Politechnika Warszawska (akronim projektu: STEM4youth).
Projekt EDU-ARCTIC adresowany jest do uczniów w wieku 13-20 lat oraz ich nauczycieli. Jego celem jest stworzenie i wdrożenie innowacyjnego sposobu nauczania przedmiotów przyrodniczych w Europie. Program wykorzystuje bazy polarne w Arktyce i prowadzone w nich badania naukowe i obserwacje. Uczniowie mają okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych dzięki udziałowi w transmisjach z Arktyki, a nawet wyjazdom na polarne wyprawy.
– Arktyka jest miejscem niezwykłym, badania polarne są niesamowicie interesujące – przekonuje dr Agata Goździk, kierownik projektu. – Jesteśmy pewni, że dużo łatwiej zainteresować uczniów badaniami prowadzonymi w Arktyce, niż samą nauką jako taką. Niedawno prowadziliśmy lekcje on-line z Polskiej Stacji Antarktycznej. Zainteresowanie tymi lekcjami przeszło nasze oczekiwania. W niektórych transmisjach brało udział jednocześnie ponad 200 szkół. To pokazuje, że zainteresowanie szkół nietypowymi lekcjami jest ogromne. Liczymy na to, że w Europie nasz pomysł również się spodoba – mówiła koordynatorka na początku realizacji projektu. Obecnie wiemy, że projektodawcy mieli rację. Program podoba się, i to bardzo! Świadczy o tym liczba szkół biorących w nim udział. Już ponad 1100 nauczycieli ze szkół w 58 krajach na świecie (5 kontynentów) korzysta z aktywności, jakie oferuje EDU-ARCTIC.
Bezpośredni kontakt uczniów z naukowcami poprzez transmisje on-line, konkursy, w których nagrodą jest udział w wyprawie polarnej oraz monitoring przyrodniczy pomagają rozwinąć u młodych ludzi pasję i zachęcić do podjęcia kariery naukowej w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.
Projekt EDU-ARCTIC finansowany jest w ramach programu Horyzont 2020, który wspiera rozwój nauki w Europie. Jest realizowany w konsorcjum 6 instytucji z 5 krajów. Partnerami Instytutu Geofizyki PAN w projekcie EDU-ARCTIC są: American Systems sp. z o.o. (Polska), Norwegian Institute of Bioeconomy (Norwegia), Faroe Islands Nature Investigation (Wyspy Owcze), Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (Francja) oraz Arctic Portal (Islandia). Budżet projektu wynosi ok. 1,8 mln euro.
Wniosek projektu EDU-ARCTIC został przygotowany m.in. we współpracy z ekspertami z Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej w oparciu o usługę konsultacji wniosku.
Więcej informacji o projekcie EDU-ARCTIC.